thomas-australie.reismee.nl

4x4 op Fraser Island

Op dinsdag 5 oktober zat ik weer in de bus, door naar Noosa Heads. Vanaf hier zou ik donderdag namelijk naar Fraser Island gaan. Daarvoor moesten we dan trouwens eerst wel weer terug richting RainbowBeach om vanaf daar naar het eiland te gaan. Dus heel logisch was het niet, maar ik had een tour geboekt dus had weinig geen keuze. Maar ik moet zeggen dat Noosa Heads wel een mooi dorp is. Al een stuk groter en drukker dan de vorige dorpen waar ik ben geweest.

Dinsdagmiddag ging ik naar het strand om een beetje rond te kijken en toen zag ik dat er een brand gaande was redelijk dichtbij, ik kon de vlammen zelfs zien. Maar ondanks dat wel een mooie zonsondergang gezien. Woensdag ging ik weer naar het strand, alleen nu was ik wel iets meer verbaasd. De halve lucht, vooral boven het water was bedekt met wolken van het vuur. De wind draaide in de loop van de dag wel, de rook ging nu het land op in plaats van de zee. Ook zag ik dat het vuur was uitgebreid richting het land, terwijl dat gisteren nog naar de oceaan was. De lifeguards vertelden mij dat het zo’n 30/40 kilometer verderop was, maar dat het hier wel veilig was, dachten ze. Overigens gebeurde dit niet veel vaker, zeiden ze er ook bij. Ondanks dat het wel raar was, leverde het wel een mooie foto op :-). In de avond werd het alleen wat minder. Op een gegeven moment begon je de rook goed te ruiken en ook werd het zicht slechter. Beetje te vergelijken met oud en nieuw, net na 12 uur ‘s nachts zeg maar.

Op donderdag moesten we om 6 uur klaar staan om te vertrekken naar RainbowBeach, hier stonden onze 4x4’s te wachten. Na een korte uitleg en wat informatie werden we in auto’s ingedeeld. Aangezien zo’n 80% van de 30 mensen Duits waren, was het dus niet zo gek dat ik met 7 Duitsers in een auto zat. Met 1 gids in de voorste auto en 3 auto’s erachter gingen we rijden.

Fraser Island bestaat bijna alleen maar uit zand, 122 kilometer lang zandstrand. Aan de westkust mag je niet rijden, dus bleven we alleen aan de oostkust en in het midden. Tijdens deze tour mocht je zelf rijden in de 4x4, mits je 21+ was en meer dan 2 jaar rijervaring had. Helaas mocht ik dus niet rijden... Onze gids in de eerste auto had ook een aanhanger bij zich met ons eten en dat ding veroorzaakte zo nu dan een noodgedwongen workout. De weg naar ons tentenkamp toe is hij zo’n 5 keer vast komen te zitten en moesten we dus met een man of 5/6 duwen om ‘m weer op de baan te krijgen. Ons tentenkamp was aan het strand, er stonden in totaal 16 tenten verdeeld in 2 groepen. Over de tenten stond een doek gespannen, ik denk tegen de zon & eventueel de regen, als die er ooit is. De wc’s waren twee dixies en een douche was er niet. De douche van onze eerste dag was Lake Wabby, een stuk rijden en ruim driekwartier lopen.

Aangezien de wekker vrijdag om 6 uur ging, hield ik ’t op tijd voor gezien. Het ontbijt was net zoals in de hostels, yoghurt, brood of pancakes. Na de douche van gisteren waren we onderhand al weer vies geworden, dus waren de Champagne Pools wel heel lekker in de ochtend. Op de weg terug naar de auto heb ik ook nog een slang van dichtbij gespot :-). De volgende stop was Indian Head. Een hoog punt waar je een wat mooier uitzicht hebt over een deel van het eiland. Onze tweede ‘douche’ van de dag was een soort rivier waar stroming in zat. Het enige wat je moest doen is liggen, een beetje mee werken en je kwam door de stroming beneden. Allemaal wel heel leuk, alleen echt schoon werd je er niet van. Ik zat namelijk onder het zand en dat ging ook niet bepaald zo goed weg. In de avond weer wat spelletjes geleerd en uit gelegd gekregen, om vervolgens onder het zand in m’n tent te duiken :-).

De laatste dag was weer vroeg opstaan. We gingen nu landinwaarts, over echte bospaden, langzaam rijden en bult op. De meest hobbelige weg die je kan bedenken, dus ook zeker wel het dak van de auto gekopt, maar wel gelachen. Het was ruim een uur rijden over het bospad. Vervolgens kwamen we aan bij Lake McKenzie, dit had heel wat weg van de Whitsundays. Wit strand en helder blauw water, wel waren de Whitsundays een stuk mooier, maar ook bij Lake McKenzie was het mooi! Het water was dus wel heerlijk om even weer wat schoner te worden na al dat zand. De weg naar beneden was minstens zo leuk als de heenweg. Weer ruim een uur naar beneden, een andere weg, om vervolgens in een klein dorpje genaamd Eurong uit te komen. Hier hadden we in een park onze laatste lunch van de tour! Ongeveer begin van de middag was het tijd om weer terug te rijden naar de ferry, en weer aan het vaste land te gaan. De ferry was maar 10 minuten, maar in die tijd hebben we wel 2 dolfijnen gespot naast de boot :-))! Ook hoorden we, na 3 dagen geen bereik te hebben gehad, dat het dorp waar we weer naar toe zouden gaan, Noosa, onderhand in de evacuatiezone zou zitten en ons hostel het punt was waar mensen heen konden als ze in gevaar zouden zijn. Na de busrit van zo’n 3 uur kwamen we weer terug bij ons hostel, waar ik gelukkig niet echt het gevoel had dat er een gevaar was. De bosbrand van begin van de week was onderhand ook verdwenen, dus daaraan was niet te zien dat er nog gevaar was. Maar ondanks het bosbrand gevaar in Noosa, was Fraser Island wel weer een hele ervaring en super leuk ! :-)

Reacties

Reacties

Anita

Klinkt allemaal weer superleuk en relaxt! Beetje anders dan hoe je op dit moment je dagen invult ?.

Susan

Hallo Thomas, een bijzonder verhaal om te lezen. Bijzonder omdat het hier in Nederland koud en nat is en jij in tropische sferen zit. Verschillende werelden.....:)
Het lijkt mij spannend en beangstigend om van dichtbij een donkere lucht te zien....gelukkig heb je er weinig hinder van gehad. Wat gaaf dat je dolfijnen hebt gespot.
Leuk om weer een stukje van jouw leven in Australie te mogen lezen....groet Susan

Thomas Harte

@susan, als ik de foto’s en temperaturen voorbij zie komen dan zie ik hoe groot verschil het is inderdaad! Goed om te horen !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active