thomas-australie.reismee.nl

Relaxen in Cairns

Maandagmiddag besloot ik een vliegticket naar Cairns te boeken. Cairns is een stad richting het noorden van Australië en daar wilde ik sowieso heel graag naar toe. Op dit moment is het er elke dag ongeveer 30 graden, daarom ging ik dinsdag maar direct :-). Na een vlucht van drie uur kwam ik aan. Er woont hier een jongen van m’n basisschool en van het werk, Mylo, dus die kon mij ophalen van het vliegveld. Ik mocht van hem ook wat kilometers maken op de linkerbaan! Dat is erg wennen in het begin, omdat alles links zit en je zelf rechts in de auto zit. Ook hebben ze hier nog meer regels bij stoplichten, wat het wat ingewikkelder maakte.

De eerste dagen in Cairns heb ik niet zoveel gedaan, mede doordat ik wat ziek was geworden. Wel was ik weer fit genoeg om op vrijdagavond te gaan bbq’en bij Mylo, samen met zijn huisgenoot en vriendin. Erg leuk om veel meer te weten over hoe het hier in Australië als echte Aussie’s er aan toe gaat! Op zaterdag ging ik samen met Mylo en zijn vriendin wat watervallen bezoeken rondom Cairns. Doordat we een echte ‘Aussie’ bij ons hadden kwamen we bij een waterval aan waar alleen locals heen gaan, er was dus helemaal niemand! Een hele relaxte dag dus :-)

Vrijdag heb ik besloten een Greyhound-pas te kopen. Dit is een bus die door heel Australië rijdt en waar vooral backpackers gebruik van maken. Met deze buspas kan ik 60 dagen onbeperkt gebruik maken van de bus. Het plan van eerst werk zoeken is namelijk gewijzigd :-). Op zondag heb ik bij een reisbureau met hulp van een Nederlands meisje een planning gemaakt. De komende drie weken heb ik activiteiten en hostels geboekt! Komende woensdag (9 oktober) ga ik beginnen met die reis. Tot zaterdag ga ik naar Mission Beach, om daar rond te kijken en aan het strand te hangen! Vervolgens ga ik op zaterdag naar Magnetic Island om daar drie nachten door te brengen. De rest van de planning zien jullie de komende dagen online komen ;-)

PS. Je vindt nog meer foto's onder het kopje Foto's in menu!

Blue Mountains

Het surfkamp was een goed begin van mijn reis door Australië, maar na een leuke week was het op vrijdag tijd om weer terug te gaan naar Sydney. De ‘surfdudes’ noemden het ook wel Shitney en ik moet zeggen, dat kan ik best begrijpen. Als je uit een klein dorpje anderhalf uur van de drukke grote stad komt, is het ook wel Shitney. De rust en de omgeving in Gerroa was super! Na nog een van te voren geboekte overnachting was mijn tot dusver ‘geplande’ reis ook ten einde. Op zaterdag was het dus tijd om met een paar mensen een hostel te boeken voor onszelf.

Waar ik wel achter ben gekomen na een nacht in een goedkoop hostel, is dat deze keuze niet echt iets voor mij is... Volgende keer toch maar even iets beters zoeken! Maar klagen mag ik niet, want we zitten wel midden in het centrum.

Zondag gingen we met een paar mensen van de groep uit Nederland naar de Blue Mountains voor een wandeling, een bezoek aan de vele watervallen en het mooie uitzicht! We namen de trein van half tien, om vervolgens om kwart voor twaalf onze wandeling te starten. Wat het eerste uur begon met een wandeling door het bos met watervalletjes, ging daarna over in het echte werk ;-). We kwamen aan bij de grote waterval met een schitterend uitzicht over de Blue Mountains. Na de tourist te hebben uitgehangen en het maken van foto’s, liepen we door naar beneden om de waterval (en het uitzicht!) van onder te bekijken. Wederom was het uitzicht heel erg mooi, de hele wandeling keek ik m’n ogen uit ongeveer :-)!

Hierna was het tijd om de wandeling voor te zetten, want het was nog wel een tijdje lopen. Om vervolgens na 5 uur lopen, vele watervallen en een heleboel trappen later, aan te komen bij het einde van de wandeling. Het was ondertussen al half zes, wat betekent dat de zon onder gaat in Australië. Dus hadden we nog net een laatste schitterend uitzicht over de Blue Mountains. Wel was het vervolgens tijd om nog een half uur naar het station te lopen. Maar na al die bergen op, trappen af en ook weer heel veel trappen op, lukte dat nog wel.

Ondanks dat het een vermoeiende dag was, kan ik wel zeggen dat dit de mooiste wandeling is die ik ooit heb gedaan!

Surf Camp Australia

Surfen zelf is lastiger dan je verwacht! Langs het water ziet het er allemaal makkelijk uit, op maar ‘kleine’ golven. Maar eenmaal in het water zijn de golven al snel tot je borst. De eerste golven die je pakt zijn de witte, gebroken en makkelijkste golven. Zodra de golf komt begin je met peddelen, om vervolgens in een vloeiende beweging op je plank te gaan staan. In het begin wil dit nog wel eens misgaan en gebeurt er een ‘nose dive’, de naam zegt het eigenlijk al wel. De golf komt onder je plank en de neus van je plank gaat direct onder water en je wordt zelf van je plank afgegooid. Om mee te maken is het minder prettig, maar vanaf de kant ziet het er wel leuk uit ;-). Eind van de week, na een aantal lessen ging het al soepeler en lukte het soms om een groene, nog niet gebroken golf te pakken. Op deze golven kan je veel langer meegaan als het sturen ook een beetje lukt. Wel zijn de ‘nose dives’ op de golven een stuk harder, maar het is ten slotte maar water!

Sydney

Zaterdag begon onze dag met na een paar dagen weer met een echt ontbijt, wat werd vervolgd door een introductie van de organisatie. Mede door deze introductie heb ik van zondag tot vrijdag een surfkamp geboekt ! Om te doen waar Australië ook bekend om staat: golfsurfen. Na de introductie zijn we met de groep (van de organisatie) door Sydney gelopen en het opera gebouw bezocht. Erg leuk om eindelijk te zien wat je altijd op foto’s ziet ! Sydney is een erg mooie maar ook nette stad ten opzichte van Nederlandse steden. In de avond hebben we gekookt in het hotel, en voor de mensen die dachten dat Australië duur was; voor 85 cent hebben we avond gegeten ;-). Op de zondag zijn we om half 1 met de trein naar het surfkamp gegaan. Het was een ruime twee en half uur met de trein, maar deze treinrit zou niemand erg vinden. We reden langs allemaal dorpjes en bossen richting het zuiden. Om uiteindelijk aan te komen bij Seven Mile Beach National Park. We verblijven de komende week op een camping, waar onze huisjes allemaal bij elkaar staan met een gezamelijke eet en relax plaats. Maandagochtend waren we nog ‘vrij’ omdat de rest van de mensen pas rond het middaguur aan kwam. Een potje voetballen op het strand was geen verkeerde beslissing :-). In de middag was het dan tijd om te surfen. Na een introductie konden we het water opgaan, lastig was het zeker in het begin, maar ook zeker heel erg leuk ! Na een goede avond maaltijd was het weer tijd om old skool kaart spelletjes te spelen (dat kennen we zeker nog!)

Eerste dag Sydney

Na een goede nacht in het hotel was het tijd om door te gaan, we kregen een kleine bus tour door Singapore. Erg bijzonder om zo een andere cultuur te zien in zo’n andere omgeving, daarnaast was het ook behoorlijk warm, de benauwde zomers in Nederland zijn er niks bij zeg maar ;-). Na een (eigen) sight seeing door het vliegveld was het tijd om daadwerkelijk naar Sydney te vertrekken! Dit keer was het een kleine 8 uur (in de nacht) vliegen, wat met maar 1 uurtje slaap wel een poos duurde. Vervolgens kwamen we om 5:15 Australische tijd aan, dus moest onze hele dag nog beginnen. Na een paar uur te hebben gewacht konden we onze kamers van het hostel binnen. Ziet er prima uit, ook nog ten opzichte van de afgelopen nacht in Singapore. Het douchen doet me wel denken aan campingdouches, maar dan nét even wat beter. In de avond zijn we met een paar mensen nog even in de stad in gegaan voor we eindelijk mochten slapen. Want de korte nachten, lange vluchten en verschillende tijdszones eist wel z’n tol opgegeven moment..

Vertrokken!

Gisteren (17 september) was dé grote dag, mijn reis naar Australië begon! Na een korte vlucht naar Londen zaten we 3 uur later, om half 9 klaar voor de volgende, langste vlucht. Om half 10 gingen we dan eindelijk de lucht in. Alles ging prima tot het eten kwam... De overheerlijke salades heb ik maar over geslagen, in plaats daarvan heb ik 2 geweldig droge broodjes gehad. Verder werden we wel prima verzorgd tijdens de vlucht. Slapen zat er bij mij alleen niet heel goed in, in totaal een magere 5 uurtjes. De wekker ging om 7:00 uur, aangezien de turbulentie toen behoorlijk aanwezig was. Na een lange reis kwam we om 17:00 (plaatselijke tijd) aan in Singapore! Een gigantisch vliegveld dat we morgen (19 september) voor vertrek naar Sydney ook nog even gaan bekijken. We werden als groep naar ons hotel gebracht. Het hotel is best luxe, wat ook nog wel even mag, aangezien de komende maanden waarschijnlijk wel wat minder comfortabel worden qua slapen ;-).

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reisblog!

Op 17 september begint mijn reis naar Australië, om hier een tijd te gaan reizen en werken. Ik ga (proberen) om via deze weg jullie een beetje op de hoogte te houden. Met verhalen en foto's wil ik laten zien waar ik ben en wat ik doe.

Als je automatisch een mailtje wil ontvangen wanneer ik een nieuw verhaal of een nieuwe foto heb geplaatst, meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.